• amorefestivalporec

Morska buka tema otvorenja aMORE festivala 2018.

Updated: Apr 25, 2019

Nakon zagrebačkog otvorenja izložbe "Out to Sea? Konačna postaja: more?" u Francuskom paviljonu, koja se bavi problemom zagađenja mora plastičnim otpadom, aMORE festival u Poreču otvoren je nečim nevidljivim, ali jednako opasnim - morskom bukom.

U porečkoj kino dvorani posjetitelji su gledali dokumentarni film Sonic Sea (Soničko more), nakon čega je slijedio audio-vizualni performans Aquatocene nagrađivane slovenske umjetnice Robertine Šebjanič.


U morskim dubinama, zvuk je ključan za opstanak i prosperitet kitova, morskih pasa i dupina. Posljednjih desetljeća, ljudska aktivnost transformirala je akustiku mora i oceana, dovodeći u pitanje sposobnost preživljavanja kitova i ostalih morskih životinja. Soničko more putuje ispod površine mora kako bi otkrilo štetne posljedice industrijske i vojne buke te što možemo po tom pitanju učiniti. Za naraciju u filmu zadužena je nagrađivana glumica Rachel McAdams, a među aktivistima i ekolozima, oceanolozima pojavljuje se i glazbenik Sting, poznat po aktivizmu i humanitarnom radu.

Režija: Michelle Dougherty, Daniel Hinerfeld

Scenarij: Mark Monroe

Sudjeluju: Kenneth C. Balcomb III, Christopher Clark, Jean-Michel Cousteau

Glazba: Heitor Pereira

Nagrada: Nagrada Emmy 2017. za izvanredan dokumentarni film o prirodi, Nagrada Emmy 2017. za izvanrednu glazbu i zvuk


Aquatocene / Subaquatic quest for serenity (hr. Aquatocene/Podvodna potraga za mirom) istražuje fenomen podvodnog zagađenja bukom što ga čovjek prouzrokuje diljem svjetskih mora i oceana. Autoričine zvučne kompozicije su remiks bioakustike morskih oblika života (rakovi, ribe, morski ježinci i drugo), vodene akustike i prisutnosti buke što je stvara čovjek u svjetskim oceanima i morima. Tijekom posljednjih par godina Robertina je načinila niz snimki koristeći hidrofone na različitim lokacijama diljem planeta.

Ocean je najsloženiji, najizazovniji i težinom uvjeta najzahtjevniji okoliš na Zemlji, pa mu se može pristupiti samo uz pomoć posebno kreiranih alata i tehnologije. Tehnološke intervencije u oceanski zvučni krajobraz što ga stvaraju brodovi, sonari i zvučni topovi (koji se koriste u istraživanju nafte) mogu stvoriti goleme poremećaje u krhkim morskim habitatima. Tehnološki napredak danas je dostigao točku koja omogućuje da se ocean ispituje na sistemski, znanstven i neinvazivan način. Naša sposobnost da promatramo oceanski okoliš i stvorenja koja u njemu žive konačno je dostigla našu maštu te nam pomogla razumjeti dotični okoliš na načine koje prije nismo mogli ni zamisliti. Stoga smo u stanju identificirati antropogene poremećaje i buku koji utječu na podvodni okoliš, a ujedno i analizirati njihove učinke.


Aquatocene je serija istraživačkih umjetničkih radova autorice Robertine Šebjanič koji se bave kulturnim, (bio)političkim i ekološkim stvarnostima ljudske prisutnosti u vodenim okolišima i posljedicama i izazovima koji iz toga proistječu.


Aquatocene / The subaquatic quest for serenity izdana je obliku vinilnih nosača zvuka 2016. Materijali za kompozicije zvučnih krajobraza snimljene su na sljedećim lokacijama:


Aquatocene – 38°26’24.7″N 27°07’12.9″E - Egejsko more – Izmir (Turska)

Aquatocene - 42°38’26.5″N 18°06’20.4″E - Jadransko more – Dubrovnik (Hrvatska)

Aquatocene – 45°32’54.9″N 13°42’20.1″E - Jadransko more – Koper (Slovenija)

Aquatocene- 48°43’38.2″N 3°59’33.4″W - Atlantski ocean – Roscoff (Francuska)

Aquatocene – 60°24’49.2″N 5°16’54.9″E - Sjeverno more – Bergen (Norveška)


O AUTORICI:


Robertina Šebjanič živi u Ljubljani i djeluje na sjecištu kulturnih, (bio)političkih i bioloških stvarnosti vodenih okoliša. Svoje ideje i koncepte često realizira u suradnji s drugima, kroz interdisciplinarnu i neformalnu integraciju u svojim radovima. Njeni prethodi projekti sežu od ponovnog promišljanja budućih spekulacija nove trans-vrste (Humalga), odnosa između životinja, strojeva i ljudi, komunikacije među vrstama (serija radova nazvana Aurelia 1+Hz), sonifikacije kemijskih procesa (Time Displacement, hr. Vremensko izmještanje), ukazivanja na zagađenje podmorja bukom kao i s time povezane potencijalne ekološke posljedice i izazove (Aquatocene). Robertinin rad obuhvaća audio-vizualne i zvučne instalacije koji se bave filozofskim pitanjima našeg modernog društva, u kojima autorica razvija svoju strast za razumijevanjem živućih sustava i njihove interakcije s okolišem.


Članica je Hackteria Network i Theremidi Orchestra. Nominirana je za počasni spomen @Prix Ars Electronica 2016, STARTS2016. Nominirana je za nagradu White Aphroid. Robertina je bila i odabrana umjetnica SHAPE platforme u  2017. Održala je performanse te izlagala na samostalnim i grupnim izložbama u galerijama i na brojnim festivalima.


http://robertina.net


© 2019 by aMORE festival moru